Min hudvårdsrutin

Jul och nyår 2006 tillbringade jag i USA i två veckor. När jag kom hem därifrån kände jag mig som en knubbis med en hinna av olja i ansiktet. Jag hade massa finnar, och kände mig riktigt ofräsch. Då bestämde jag mig för att önska mig i födelsedagspresent (jag fyller år i februari) att få gå till en hudvårdsterapeut. Min snälla mamma gav mig hela kitet; jag gick och gjorde 5 eller 6 ansiktsbehandlingar och köpte det som min hudterapeut Annika rekommenderade mig.

Jag använder fortfarande samma märke, som är Dermalogica. Det har hjälpt mig riktigt mycket, och jag känner inte alls längre att jag har kvar den där feta hinnan.

Jag var och är fortfarande delvis yttorr till hyn. Här är en liten guide med hudvårdsprodukter jag har hemma och mina hudvårdsrutiner.

Rengöring: Ultra Calming Cleanser
"Extra mild rengöring som känns sval och skön för irriterad hy. Perfekt vid tecken på känslighet som orsakats av luftföroreningar, tufft klimat, stress, hormonförändringar och allergier. Dermalogicas unika Anti-Ozonate Complex skyddar och lugnar även hyperkänslig hy."
Den här använder jag för att rengöra ansiktet morgon och kväll. Går även att använda för att ta bort make-up. Om man har riktigt känslig hud behöver man inte ens tvätta bort den med vatten utan bara ta bort den med en bomullsrondell.

Peeling: Daily Microfoliant
"Äntligen – en exfolierande produkt som gör huden ultralen, och som ändå är skonsam nog att användas dagligen! Detta helt unika risbaserade enzympulver mikroexfolierar grådaskigt slagg från huden och ger den en påtaglig och omedelbart synlig jämnhet och lyster. Ett botaniskt komplex förebygger och reducerar dessutom ojämn pigmentering som kan orsakas av exempelvis ålder, solexponering eller hormonell obalans."
Jag tar max en tsk peeling och blandar med lite vatten. Efter att jag smörjt in den i ansiktet låter jag den sitta minst en minut innan jag sköljer av den. Ingen skrubbning behövs här, detta är en kemisk peeling! Gör huden väldigt mjuk efteråt.

Ansiktskräm: Active Moist
"Denna oljefria mjukgörare absorberas fullständigt och skapar en osynlig barriär mot fuktförlust. Silkesaminosyror i kombination med extrakt av kardborre och gurka balanserar talgproduktion och fukthalt i huden."
En liten ärta räcker för att återfukta hela ansiktet. Det senaste året märkte jag dock att den här inte var tillräckligt fet för den kalla vintern. Då snodde jag åt mig lite av mammas Skin Smoothing Cream.

Acnedödare: Overnight Clearing Gel
"En lokal nattbehandling som motverkar tilltäpptheter och bakterier samt tar hand om överflödigt talg. Hjälper till att förhindra uppkomsten av framtida blemmor."
Den här använder jag endast om jag får finnar som gör ont eller är vita. Vilket inte är så ofta nu för tiden. Jag måste säga att Weledas rumpsalva fungerar bättre än den här!

Fuktmask: Multivitamin Power Recovery Masque
"Koncentrerade vitaminer med antioxidativa egenskaper reparerar skador orsakade av fria radikaler, förstärker hudens barriärfunktion och bidrar till en normalisering av vävnaden."
Den här använder jag mest på vintern, för det är då jag är som torrast. Då använder jag denna som nattkräm en gång i veckan.


Dermalogica produkter köper jag numera på jerseybeautycompany.co.uk eftersom jag är student och knappt har några pengar men ändå vill ta hand om min hud (Det är extremt bra priser där och gratis frakt!). Men om du inte har använt dermalogica innan rekommenderar jag dig att gå till en hudterapeut först som gör en hudanalys på dig så du vet säkert vilka produkter du behöver.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0