Recept: Räkpilaff

Det första receptet jag provade ur min nya kokbok Medelhavets kök. Det blev riktigt gott, och var dessutom otroligt lätt att göra.




Ingredienser
3 msk olivolja
1 gul lök, finhackad
1 röd paprika
1 vitlöksklyfta, pressad
3.25 dl långkornigt ris
7.25 dl fiskbuljong
1 lagerblad
salt och peppar
400g skalade, kokta räkor (eller frysta tinade)
1 citron
Svarta oliver
tärnad fetaost till serveringen

Tillagning
1. Hetta upp oljan i en stor stekpanna med lock. Lägg i lök, hackad röd paprika och vitlök och stek i 5 min. Häll i riset och fräs tills riskornen börjar bli genomskinliga. Rör hela tiden.
2. Tillsätt buljong och kryddor. Koka upp och lägg en lock över. Låt sjuda i 15 minuter, eller tills riset är mjukt och vätskan absorberats. Rör inte under tiden. Blanda i räkorna i riset när det är färdigkokt.
3. Ta locket av stekpannan och täck pannan med en diskhandduk. Lägg på locket igen och ställ varmt i 10 min för att torka.
4. Servera räkpilaffen garnerad med citronklyftor och svarta oliver. Ställ fram en skål med tärnad fetaost att strö över.

Kommentarer
Postat av: Carina

Ser ut som något min son skulle älska :)



Får lov att testa den nästa helg, för nu i helgen jobbar jag :(

2010-10-01 @ 11:48:30
URL: http://www.totalbeauty.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0